1 op 10 werknemers provincie kiest voor fietslease

vrijdag, 29 maart 2024

Limburg profileert zich als dé fietsprovincie in Vlaanderen. De deputatie zorgt via het personeelsbeleid ervoor dat ook de medewerkers van het provinciebestuur hiervan kunnen genieten. In 2023 hebben 344 personeelsleden het woon-werktraject met de fiets afgelegd. Samen zijn zij goed voor 427.540 km fietsverplaatsingen in het woon-werkverkeer. Voor het fietsgebruik voorziet het provinciebestuur een financiële stimulans en werd er vorig jaar 115.435 euro aan fietsvergoedingen betaald.

De deputatie gaat nu met de fietslease nog een stap verder in haar stimulerend beleid. In ruil voor een deel van hun eindejaarspremie kan het personeel een gepaste fiets aankopen. De inzet van de eindejaarspremie is fiscaal voordelig, want de werknemer moet hierop geen belastingen of RSZ betalen. Het nieuwe fietsleaseplan heeft succes. 82 medewerkers hebben intussen een leasecontract afgesloten.

Gedeputeerde Tom Vandeput: “Onze werknemers halen hier een enorm voordeel uit. Het leasen van een fiets is tot 40 % goedkoper dan een private aankoop. De leaser kan de kost bovendien spreiden door jaarlijks een gedeelte van de eindejaarstoelage in te zetten. Hierdoor kan een duurdere fiets met alles erop en eraan worden aangekocht. De fiscale maatregelen en de fietsvergoeding maken het plaatje van de fietslease extra voordelig. Om het personeel te overtuigen, stelden we met Cycle Valley een pakket samen waarin de huur, het onderhoud, de verzekering en pechbijstand begrepen zijn.”

Driekwart elektrisch

Personeelsleden die een fiets leasen, engageren zich om minstens 20 % van de werkdagen het woon-werktraject met de fiets af te leggen. Veel leasers kozen dan ook voor een e-bike. Van de geleasede fietsen is meer dan driekwart elektrisch.

De meeste leasers (49) werken in het Provinciehuis. De overige zijn actief in de provinciale instellingen: de Limburgse opleidingsschool PLOT (7), het Provinciaal Natuurcentrum (6), het Provinciaal Domein Dommelhof (9), het Provinciaal Domein Bokrijk (4) en de provinciale scholen (7). Opvallend is dat zo’n 1 op de 3 leasers een nieuwe fietser is.

Voorbeeld voor andere werkgevers

“Met de uitrol van de fietsleasing willen we als provincie het goede voorbeeld geven op het vlak van duurzame en groene verplaatsingen”, aldus gedeputeerde Bert Lambrechts, bevoegd voor Mobiliteit. “We begeleiden ook andere werkgevers bij het verduurzamen van hun woon-werkverkeer, waardoor zij aanspraak kunnen maken op subsidies uit het Pendelfonds. De formule van fietsleasing blijkt alvast een grote succesfactor in dat beleid. Binnen onze organisatie blijven we ook de volgende jaren dit aanbod uitrollen. We verwachten dus nog een sterke toename van het aantal klimaatneutrale kilometers. Samen met ons personeel maken we Limburg zo elke dag een stukje groener.”

“De fietslease past volledig in onze employerbranding. Als werkgever is het belangrijk dat wij een aangename werkcontext creëren. In de groeiende krapte op de arbeidsmarkt willen we onze medewerkers aan ons bestuur binden. De fietslease past samen met de vele andere personeelsincentives in het provinciaal retentiebeleid”, aldus gedeputeerde Tom Vandeput.

maandag, 18 september 2023
Limburg Flanders - 2024 UEC Road European Championships - van Heusden-Zolder naar Hasselt - van 11 tot en met 15 september 2024
Van 11 tot 15 september 2024 komen de UEC Road European Championships naar Vlaanderen. De provincie Limburg is dan het decor voor 14 Europese kampioenschappen die elk van start gaan in Heusden-Zolder...

Provincie Limburg is ook social